Brev:
Baby vil ikke spise efter sygdom
20. marts 2016
Alder:
8 mdr.
Baby vil ikke spise efter sygdom
Hej Helen
Min datter på knap 8 måneder var for en uge siden syg med feber, opkast og tynd mave/diarré. Hun havde feber i et døgns tid, men diarréen er hun ikke sluppet helt af med endnu - forstået på den måde at den afføring, der kommer morgen og aften, er tynd. Udover dette er der ikke noget at mærke på hende helbredsmæssigt - hun er glad og tilfreds, som hun plejer at være.
Mit spørgsmål går på hendes madvaner, som har været ændret siden hendes sygdom. Inden hun blev syg, var hun godt i gang med grød og mos, og vi fulgte i det store hele den dagsplan, du i din bog foreslår til et barn på hendes alder.
Men nu vil hun stort set ikke spise fast føde. Vi kan til nød få lokket lidt grød lavet på majsmel eller anden "lind" grød i hende og af og til også lidt frugtmos. Hun vil dog gerne ammes, så antallet af amninger pr dag er pludselig steget igen, da jeg tilbyder hende brystet, når hun i løbet af dagen har nægtet at spise mos/grød. Vand fra kop vil hun også gerne drikke. Vi prøver også at tilbyde hende gnavegrønt/frugt, som hun selv kan sidde med - dog også uden det store held.
Kan det passe, at hendes appetit stadig er påvirket en uge efter hendes sygdom? (Hvis man da kan sige, at hendes sygdom er overstået, nu hun stadig har lidt tynd mave?)
Skal vi hjælpe hende tilbage til at spise fast føde, eller skal vi bare være tålmodige, og så kommer det af sig selv? Hvis vi skal hjælpe hende lidt, hvordan skal vi så gøre det?
Hilsen
Mor